Wat is het?
Zoekcampagnes richten zich op tekstadvertenties die worden weergegeven in de zoekresultaten van Google wanneer gebruikers zoeken naar relevante zoekwoorden.
Wanneer gebruik je dit?
Use case:
Een loodgietersbedrijf wil klanten aantrekken die acuut op zoek zijn naar een loodgieter. Met zoekwoorden als spoed loodgieter kunnen ze direct inspelen op de behoefte.
Voordelen:
Wat is het?
Met displaycampagnes kun je visuele advertenties (afbeeldingen of banners) tonen op miljoenen websites en apps die deel uitmaken van het Google Display Netwerk.
Wanneer gebruik je dit?
Use case:
Een e-commercebedrijf dat mensen wil herinneren aan producten in hun winkelmandje. Met een remarketing-displaycampagne tonen ze banners met de achtergelaten producten op andere websites.
Voordelen:
Wat is het?
Shoppingcampagnes tonen jouw producten met afbeeldingen, prijzen en beschrijvingen direct in de zoekresultaten.
Wanneer gebruik je dit?
Use case:
Een schoenenwinkel gebruikt shoppingcampagnes om sneakers te promoten. Wanneer een gebruiker zoekt naar “witte sneakers”, zien ze een afbeelding van het product met de prijs en winkelnaam.
Voordelen:
Wat is het?
Videocampagnes laten advertenties zien op YouTube en andere video-platforms binnen het Google-netwerk.
Wanneer gebruik je dit?
Use case:
Een startup lanceert een innovatieve gadget en gebruikt een videocampagne om een inspirerende video te tonen op YouTube, gericht op techliefhebbers.
Voordelen:
Wat is het?
Met app-campagnes kun je jouw mobiele app promoten in zoekresultaten, YouTube, het Display Netwerk en de Google Play Store.
Wanneer gebruik je dit?
Use case:
Een fitness-app wil nieuwe gebruikers aantrekken. Door app-campagnes te gebruiken, bereiken ze fitnessliefhebbers die eerder apps hebben gedownload.
Voordelen:
Wat is het?
Performance Max is een alles-in-één-campagnetype dat al jouw kanalen combineert, zoals zoek, display, YouTube en shopping, in één geoptimaliseerde campagne.
Wanneer gebruik je dit?
Use case:
Een middelgroot reisbureau wil zowel leads genereren voor reizen als merkbekendheid opbouwen. Performance Max verdeelt het budget slim over zoek-, video- en displayadvertenties.
Voordelen:
Campagnetype | Focus | Ideaal voor |
---|---|---|
Zoekcampagnes | Tekstadvertenties | Directe zoekintentie en leads |
Displaycampagnes | Visuele advertenties | Branding en remarketing |
Shoppingcampagnes | Productpromotie | Webshops en fysieke producten |
Videocampagnes | Videoadvertenties | Storytelling en jonge doelgroepen |
App-campagnes | App-promotie | Downloadgroei en app-engagement |
Performance Max | Alles-in-één optimalisatie | Brede campagnes met meerdere doelen |